Sunday, January 18, 2009

Tidak Salah & Tidak Mengaku Kalah

Selepas melihat keputusan pilihanraya kecil di Kuala Terengganu dengan kemenangan pada Parti Pas bererti BN atau lebih mudah saya simpulkan UMNO masih tidak belajar dari kecundangan mereka pada PRU ke-12. Dengan sikap tidak mengaku salah dan kalah umno telah memburukan keadaan mereka. Alasan tentang FAKTOR CALON telah memberi penampakan bahawa yang bersalah dan kalah adalah 'calon' bukannya BN atau Umno jadi Umno masih boleh menhirup kopi petang dengan setongkol kuih sambil ketawa dan mungkin berkata : kat KT hari tu , calon tak memberangsangkan , so kalah lah....but the next time kita akan make surekan calon kita yang boleh ambil balik '.
Tu sebab kalah kalau menang lain pula umno akan cakap ' kita sentiasa bekerja keras dan dengan kemenangan ini bererti rakyat masih menyokong umno'. Tak timbul pun kata disebabkan calon umno ni ok maka pengundi terus memberi kepercayaan pada calon dan parti. Kadang-kadang naik rimas lah jugak bila ayat-ayat yang tak sepatutnya keluar , dikeluarkan bagi merosakan suasana dan kenyataan.
Apa-apa pun saya secara peribadi mengucapkan taniah pada umno kerana perjuangan mereka akhir-akhir ini dapat menyedarkan ramai kaum melayu untuk membezakan antara orang Melayu dan orang Islam. Saya katakan seperti ini disebabkan saya juga banyak belajar dari umno kerana umno telah memberi satu suntikan kepada orang Melayu untuk lebih mengenal Melayu itu sendiri.
Saya jarang melihat pemimpin Umno yg mahu mengaku salah dan mengaku kalah. Di Pulau Pinang tidak semua orang umno memberi kerjasama yang baik setelah kalah ,ada yg masih mahu berada dikerusi empuk sambil menakbir sesuatu jawatan sedangkan sepatutnya di serahkan pada pakatan rakyat. Sikap segelintir pemimpin umno ini jugalah yang merosakan umno walaupun ada usul untuk membranding kan kembali umno itu sendiri.
Sesetengah masjid di Pulau Pinang masih di tadbir oleh ahli umno dengan perkataan ' orang masih maukan kami'. Itulah perkataan kalau orang tak mengaku kalah dan salah. Bagaimana umno nak brandingkan kembali kalau insan-insan seperti masih wujud dalam salasilah umno. Mereka inilah yang merupakan akar umbi yang merosakan pohon umno itu sendiri. Rakyat Pulau Pinang dan Kedah memerhatikan hal ini dan hal ini menjadi satu input yang besar kepada pakatan rakyat untuk terus kekal di PRU yang akan datang.

No comments: