Friday, February 6, 2009

JKKK Sebagai Sebuah Kerajaan Kecil.

JKKK atau dikenali juga dengan nama Jawatankuasa Kemajuan & Keselamatan Kampung adalah peranan utama untuk membentuk kerajaan kecil yang memerintah negeri. Ini selaras dengan kemenangan sesebuah parti sekiranya perti tersebut dapat menawan mana-mana negeri maka JKKK yang akan dibentuk adalah satu perkara yang harus di pandang serius.
Namun setelah hampir 11 bulan pelayaran Pakatan Rakyat menerajui pemimpinan negeri istilah JKKK masih digunakan tanpa mengantikan kepada istilah lain yang menyebabkan berlaku kekeliruan dan sering sindir-menyindir samada JKKK (P) atau JKKK(N). Seharusnya perkara sebegini tidak muncul sekiranya raf pentadbiran negeri dilakukan seawal mungkin sebelum PR memenangi mana-mana negeri. Bagi saya , JKKK yang di bawah pentadbiran PR boleh digantikan dengan nama JKKS ( Jawatankuasa Kemajuan & Kawalan Setempat ) atau akan disebut JKS Jawatankuasa Kemajuan Setempat. Dengan pengantian istilah sebegini akan mengelak kekeliruan antara JKKK yangsedia ada dan JKKS yang baru dibentuk oleh PR.
Menyentuh tentang isu negeri Perak saya melahirkan rasa kagum saya kepada pihak BN yang telah mengubah nasib mereka dengan memandang satu pesanan yang sering kita dengar :
" Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu yang mengubahkannya sendiri "
Harapan saya pihak PR tidak akan mengigit jari kerana kelemahan 'pertahanan' haruslah diakui dan dengan pengambilan Perak oleh BN seharusnya dijadikan garis panduan kepada negeri-negeri lain.
HARI INI MEMANGLAH MILIK KITA TETAPI HARI ESOK KITA BELUM TAHU MILIK SIAPA.......
Kelemahan kerajaan negeri akan mudah dinilai bila kita melihat JKKK (N) tidak bekerja seperti mana yang diharapkan. Dengan prinsip 'main tangkap muat' pihak PR telah bersetujui membentuk sebuah kerajaan kecil yang bermula dari kampung dengan mereka yang kurang mahir memahami sebuah pentadbiran. Maka disinilah titik tolak jatuhnya PR dalam arena politik Malaysia. Semoga PR terus berjaya dan BN pula semakin marak ........

No comments: