Friday, March 27, 2009

MAHATHIR KECEWA DI PWTC

Petang tadi dalam perjalanan balik saya di telefon oleh seorang teman yang telah bermukim selama 3 hari di PWTC. Beliau memberitahu saya bahawa Mahathir kecewa dengan apa yang berlaku di PWTC. Saya pun bertanya ' apa yang berlaku disana?" Setahu saya suara Cikgu Man dari Langkawi telah gegakan dewan PWTC. Bukan pasai tu aji.....kata teman ini. Mahathir kecewa sebab dia kata masih ada politik rasuah di PWTC. Uh... pasai tu ka.
Mahathir baru nak rasa kecewa ka? Kami dah bertahun dah rasa...kata saya. Teman saya diam sejenak. Lepas tu dia mula kata , mai la kita jumpa sat sebelum nak maghrib ni. Jom kita pi pekena capati bang E dulu. 5 menit kemudian dia call lagi....bang E tutup kedai makan cap kampung ada la , mau ka? Saya kata boleh la. Lepas tu kami pekena rojak sengkuang petang tu dengan lai chi kang.
Sememangnya PWTC sekali lagi mencatat sejarah. Kira-kira kalau tak silap saya kali terakhir say jejekan kaki ke perhimpunan di PWTC dalam 4 tahun yang lalu , kalau tak silap lah. Saya pergi dengan duit sendiri dan bayar hotel pun dengan duit sendiri itupun terpaksa tumpang kawan-kawan di Presscot Hotel sebilik bubuh sampai 4 orang. Lepas dari tahun tu saya memang selalu lupa nak pergi. Tengoklah kalau ada peluang lagi dalam 2 tahun lagi boleh jugak pi jenguk-jenguk macam dulu lagi. Seronok jga tengok perhimpuan umno ni sebenarnya. Semua gah ada yang macam pengantin baru , ada yang macam mak andam lama dan banyak lagi lah. Terubuk sarawak saya rasa tiap-tiap kali perhimpunan dia mesti menjual punya. itu belum termasuk baju-baju batik Sutera yang Islam haramkan pada lelaki masih banyak di jual untuk dipakai.
Tak terhitung jugalah bekas-bekas Perak yang sering dibeli oleh mak datin untuk dibuat bekas minuman dan makanan sedangkan jelas dalam hadis yang mengharamkan kita makan dan minum dalam bekas perak. Saya rasa hal-hal batik Sutera dan Gelas Perak yang sah kata haram sepatutnya tidak dijual berluasa untuk kaum Islam. Tapi nak buat macam mana produk-produk yang macam tulah yang berikan profit margin yang besar dan tinggi permintaan nya.
Berbalik kepada teman saya , dia pun mula bertanya saya apakah sebenarnya yang diperjuang oleh PAS selama ini. Saya beritahu kepada teman saya mudah saja. UMNO perjuangakan MELAYU dan PAS perjuangakan ISLAM jadi dia seumpama dua buah jambatan yang tidak akan bertemu. Sebab itulah saya bagi tahu pada teman saya sekiranya dia ingin cari perbezaan dah tentu berbeza antaa Umno dan Pas kerana manifesto setiap satunya awal-awal lagi dah berbeza.
Saya juga memberitahu teman saya sebab itulah selama ini ramai orang Umno yang menuding jari pada Pas kerana kalau nak bercakap tentang perjuang Melayu memang Umnolah yang paling teror tapi kalau nak bercakap pula tentang Islam maka iaya akan duduk di dalam Pas. Sekarang saya beritahu teman dia boleh memilih yang mana lebih nampak selamat Umno atau Pas? Teman saya terdiam sejenak. Kalau nak pilih dua-dua boleh dak ? Kata dia. Saya kata mana boleh berada di dua tempat pada yang sama. Kita-kita ni makam rendah lagi tak sampai tahap tu hehehe. Dan saya berikan satu tip pada teman saya : Jangan bercakap tentang ISLAM didalam UMNO dan jangan bercakap MELAYU di dalam PAS nescaya kamu akan dapat melihat mana yang putih mana yang hitam.

No comments: