Friday, March 27, 2009

KERAJAAN BAWAH POKOK DAN MENTERI POSOLLA

Tiga hari lepas ada sorang sahabat lama telefon untuk datang nak minum-minum kopi di rumah dan sambil bincang-bincang satu dua perkara. Saya pun terima cadangan tu dan sahabat tu pun selang dalam 15 menit dah samapi kat depan rumah dengan penuh semangat untuk minum petang. Dengan kopi kampung dan sedikit popia goreng kami duduk berdua sambil saya menunggu apa yang akan dibincangkan petang-petang begini.
Tak lama selepas menghirup sedegak kopi panas , sahabat saya pun memulakan cerita. Dia memberitahu kepada saya tentang tayangan filem Laksamana Do Re Mi di RTM dan Astro baru-baru ni ada di tayangkan di kedua-dua saluran tersebut. Saya memberitahu kepada dia bahwa saya tak pula sempat menonton tayangan yang baru-baru ini tapi saya tahulah tentang cerita filem tu. Sahabat saya memberitahu dalam filem tu KERAJAAN YANG SAH adalah KERAJAAN YANG BERADA DI BAWAH POKOK. Saya ketawa terbahak-bahak sambil mengiya-iyakan penyataan sahabat saya tu. Betul ! Betul ! kata saya , ya tak ya jugak lah ya. Memang kerajaan yang sah adalah kerajaan yang adalah yang berada di bawah pokok tu.
Sahabat saya bertanya lagi ' tahu dak sapa yang jadi Posolla? ' . Saya geleng kepala tanda tak tahu. Sahabat saya kata ' hahaha Zamri lah pasolla tu '. Uh macam tu kata saya. Kemudian saya pun teringat macam mana nak bunuh posolla tu. Sahabat saya kata lani belah Perak depa duk riuh duk cari buluh nak cucuk tapak kaki Posolla hahahaha.
Kami tinggalkan cerita Posolla dan kerajaan bawah pokok tu dan kemudian sahabat saya meluahkan kekecewaan beliau pada pupuk pimpinan Umno. Setahu saya sahabat saya ni memang ahli Umno dan dulunya pernah menjawat jawatan Naib Ketua Pemuda Bahagian kalau tak silap saya lah. Tapi sekarang ni saya pun tak tahu apakah dia masih berjawatan dalam Umno bahagian ataupun cawangan , itu saya tak tahu dan tak pula saya bertanya.
Sahabat saya yang dulunya memang 'keng' dalam Umno pun dah mula menunjuk tanda-tanda kecewa. Saya bertanya kenapa jadi macam tu dalam Umno peringkat akar umbi ni. Kan sayang ! Sahabat saya beritahu pemimpin dalam Umno akar umbi sekarang pun di piliah berdasarkan harta dan kereta. Sapa banyak harta , sapa besar dia punya kereta akan mudahlah dapat jawatan. Macam tu rupa-rupanya selama ni..........

No comments: