Tuesday, June 16, 2009

RAMAI YANG GILA

Lama juga ana tak memblog disebabkan tapi Alhamdulilah hari ini dapat memblog balik. Selama ketiadaan memblog ni , ana dihujani beberapa persoalan yang berkisar tentang Islam di Malaysia. Kekadang ana lihat dan rasa mungkin mereka ni gila kut atau tak cukup akal yang waras kerana sering dan selalu saja ada yang mentaksirkan Islam mengikut acuan dan kehendak mereka saja.
Kes gila yang pertama :
Sebuah syarikat multilevel marketing yang melabelkan MLM Syariah berniaga secara berhutang dengan pembekal Islam sedangkan dengan peniaga bukan Islam dia berniaga secara tunai. Ini kes nampaknya Non- Muslim tak bagi hutang sama dia. Dekat kita dia mai jual sekupang dua - kena bagi hutang. Masalahnya bukan hutang tapi masalahnya dia lambat dan pushing2 waktu nak bayar hutang. Dengan slogan 'meniaga dalam Islam tak ada hutang2' tapi bab dia dgn pembekal berhutanglah pulak. Tak ke gila ?
Kes gila yang kedua :
Aminah Wadud - nak samakan taraf wanita dengan lelaki sehingga beliau sendiri menjadi imam solat Jumaat. Dia juga menuntut agar orang ramai yang buta perut menyokong tindakan beliau. Tak ke gila ?
Kes gila yang ketiga :
Ramai wanita Islam di Malaysia tutup aurat mengikut minda mereka tanpa mahu merujuk bagaimana kaedah yang benar melalui al-quran & sunnah. Mereka menaksirkan Islam hanya menggunakan akal mereka yang dangkal. Tak ke gila ?
Kes gila yang keempat :
Ramai yang tidak tahu beza antara TAHU , PERCAYA & MEMAHAMI. Ramai yang TAHU tentang Islam tapi tidak PERCAYA dengan Islam dan ramai yang TAHU & PERCAYA pada Islam tapi tidak MEMAHAMI apa itu Islam. Tak ke gila ?

No comments: