Tuesday, December 1, 2009

POLITIK : SIAPA TUNGGANG SIAPA ?

Di dalam politik akan ada 2 bahagian yang sentiasa di sebut oleh ramai orang. Pertama parti dan kedua adalah ahli. Untuk mencapai sesuatu hasrat di dalam politik salah satu dari 2 yang disebutkan tadi harus menjadi KUDA.
Sekarang marilah kita merenung apakah kita yang jadi KUDA atau parti kita yang menjadi KUDA kepada kita.
Satu perbezaan yang besar antara PAS dan UMNO yang jarang dilihat oleh orang ialah tentang siapa yang jadi kuda dan siapa pula yang jadi jockey. Ahli-ahli PAS adalah di latih untuk menjadi kuda dan PAS adalah jockey. Jadi untuk mencapai hasrat PAS pasti akan ada kuda yang perlu dikorbankan , akan ada kuda yang keletihan dan akan ada kuda yang porlu di bersarakan.
Berbeza dengan UMNO , ahli-ahli umno menjadikan UMNO adalah kuda mereka. Mereka akan tunggang kuda ini untuk mencapai hasrat politik mereka. Akhirnya memang mereka sampai ke tempat tujuan namun KUDA mereka semakin rosak , kuda mereka semakin tenat dan penat kerana kuda mereka hanya satu iaitu UMNO. Mereka tunggang UMNO menjadi kuda mereka dan ahli-ahli UMNO menjadi jockey kepada parti mereka.
Dalam erti kata lain ialah :
Ahli-ahli PAS menjadi KUDA kepada PAS bagi mencapai matlamat dan tujuan sedangkan AHLI UMNO pula menjadikan UMNO sebagai KUDA untuk mencapai hasrat dan tujuan mereka. Inilah sebuah perbezaan antara PAS dan UMNO.
UMNO berjuang untuk ahli-ahlinya. Ahli-ahli PAS berjuang untuk partinya. Renung dan lebarkan minda.....maka anda akan temui akan erti sebuah pengorbanan............

No comments: