Thursday, January 27, 2011

3 P - Politik , Pilihanraya & Pengundi

Di warong-warong kopi sekitar Labis , Segamat dan Tenang Station riuh dengan hiruk-pikuk suara-suara sumbang yang mentafsirkan tentang 3P. Jaguh pidoato pun kalau tak kena gaya boleh longlai dibuanya. Mana tidaknya , mereka tafsirkan Politik , Pilihanraya dan Pengundi itu mengikut acuan otak mereka sendiri. Bagi Ah Chai dan kawan-kawannya, Politik tak lebih dari sebuah permainan judi yang curang. Itulah erti politik bagi Ah Chai dan kawan-kawannya yang membesar di bawah rimbunan pohoh-pohon sawit dan getah.

Bagi Wak Amat pulak erti politik adalah berbeza dari kamus Ah Chai malah tidak akan sama sekali sama. Yang Wak Amat tahu , politik ni sebenarnya mempengaruhi orang lain untuk memberi undi kepada calon yang akhirnya calon itu akan memperolehi kemenangan. Selain dari kerajaan ( dengan merujuk kepada Umno ) bagi Wak Amat mereka adalah penderhaka kerana sanggup untuk mengadakan pilihanraya demi mahu merebutkan kuasa kerajaan.

Bagi Wak Amat , Umno adalah sebuah kerajaan tanpa otaknya merujuk bahawa BN adalah sebenarnya sebuah kerajaan. Sedangkan Umno hanya sebuah parti yang menerajui Barisan Nasional. Ini adalah pemikiran 20 tahun yang lalu. Sekarang tidak lagi macam tu Wak Amat !

Di Parlimen memang ya BN yang menerajui kerajaan kita namun sekarang ni Wak Amat harus jadi matang jangan adem kali sama suasana politik sekarang ini. Sebagai orang Melayu yang bersongkok 4 inci bagi Wak Amat Umno adalah jantungnya. Umno adalah nadi banguannya dia pagi-pagi untuk berkebun. Dah hampir 10 tahun Wak Amat berdoa agar Umno yang pernah disayanginya berubah dan berbalik kepada ketuanan Melayu adalah Islam namun hari-hari yang dinantikan Wak Amat adalah sama seperti penantian Anjang Aki menanti Pegawai Daerah melawat pulau tempat tinggalnya......

Untuk Wak Amat : Siji Loro Telu Papat , Wak pangkah ajalah mana yang Wak rasa boleh selamat dunia akhirat........ojolali wak ei !

No comments: